No1Dragons
Welkom op No1Dragons.com.

Schrijf je vandaag nog gratis in op het gezelligste forum van de BENELUX.
Wij wensen iedereen veel lees en post plezier.

Met vriendelijke groeten
Stefan & Kelly
www.The-ChuLa-Range.be
www.No1Dragons.com

No1Dragons

Nederlandse Baardagamen & Reptielen forum

IndexPortalFAQRegistrerenInloggen

Deel | 

Eenzaam mannetje, graag wat advies...

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Kiyo

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 24-01-10
Leeftijd : 28

BerichtOnderwerp: Eenzaam mannetje, graag wat advies...   zo jan 24, 2010 3:05 am

Hoi iedereen,
hopelijk kunnen jullie mij wat raad geven.

Een aantal dagen geleden is één van mijn mannelijke baardjes plotseling overleden. Sad (Halsoverkop gelijk de hele terra leeggehaald en schoongemaakt hierna.)
Ik had 2 mannetjes van, ik denk, zo'n 5-6 jaar oud. Beiden hebben altijd bij elkaar gezeten en nooit problemen mee gehad.
Nu is het probleem dat mijn overgebleven mannetje nu alleen in de terra zit, en al weet ik dat dit heel goed zou moeten kunnen toch is hij ineens veel aanhankelijker (jup, hij wil op je schouder meerijden en er niet meer vanaf) en in de terra een stuk lomer. Hij eet goed en de ontlasting is ook goed maar als het een mens was geweest zou ik echt zeggen dat hij z'n vriendje mist.
(Natuurlijk is dit allemaal informatie die ik van mijn moeder doorgekregen heb want zelf zit ik op het moment voor studie in Amerika)

Mijn vraag is nu:
Is het mogelijk om een baardje of evt zelfs een andere diersoort bij mijn baardje in de bak te zetten zonder dat er doden/gewonden gaan vallen?
Terug naar boven Go down
Den Chuck
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 183
Registratiedatum : 28-09-09
Leeftijd : 40

BerichtOnderwerp: Re: Eenzaam mannetje, graag wat advies...   zo jan 24, 2010 11:13 am

jammer van jou baardje, veel sterkte gewenst!

om te antwoorden op jou vraag;
andere diersoorten raad ik persoonlijk enorm af!
waar ik ook wel een beetje versteld van sta is dat jij 2 mannetjes zo'n 5 à 6 jaar bij elkander hebt zitten gehad en nooit problemen hebt gehad!
Heel vaak geeft dit wel een probleem omdat mannetjes vroeg of laat gaan vechten tot...
daarom zetten wij onze mannetjes allemaal appart!
je kan jou baardje gerust ook alleen laten zitten als je niet graag een ander baardje koopt!
Wil je er toch bijzetten kies dan voor 2 vrouwtjes ipv 1.
Maar dan moet je wel een ruime terrarium ervoor hebben! ik weet niet hoegroot jou terrarium nu is!
Ook moet je zorgen dat de baardjes evengroot zijn als datgene dat je nu hebt!
Je zal dan opzoek moeten gaan naar volwassen vrouwen!
stel jou baardje is 45 cm dan moeten de baardjes die je er wil bij zetten ook ongeveer rond de 45 cm zitten (ze mogen zeker niet meer dan 5 cm schelen)
wanneer je baardjes gekocht hebt moet je het volgende doen;
haal de terrarium (als diegene die je nu hebt groot genoeg is!) volledig leeg en doe er nieuw zand in.
ook moet je dan voor een nieuwe inrichting zorgen zodat het baardje dat je al had in een totaal nieuwe omgeving komt!
Zet de nieuwe baardjes pas in het terrarium als de lampen uitzijn en laat ze de nacht doorbrengen, de dag nadien wanneer de lampen aangaan worden zowel de nieuwe baardjes als het baardje dat je al had wakker in een totaal nieuwe omgeving.

Kiyo

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 24-01-10
Leeftijd : 28

BerichtOnderwerp: Re: Eenzaam mannetje, graag wat advies...   zo jan 24, 2010 4:40 pm

Hoihoi,
Ja, mijn baardjes hadden hun hele leven met elkaar doorgebracht dus ik denk dat het daardoor komt dat ze zo goed met elkaar overweg konden. En raar genoeg hadden ze wel eens ruzie maar dan was het allebei 1 keer naar elkaar happen en dan was het weer goed...

Mijn bak is helaas niet zo groot, 100-60-60, toen ik deze kocht zaten er 4 baardagamen in en voor 2 van hen heb ik toen dus ook zo snel mogelijk een andere eigenaar gezocht. Ik heb de baardjes nu zo ruim 3 jaar, en het enige wat ik van hun verleden af weet is dat ze altijd met z'n 4en in de bak hebben gezeten (ook nog eens allemaal mannen Shocked .) Zelf vond ik dit echt niet kunnen, vandaar dat er 2 verkocht zijn. Ik heb toen ook meteen de inrichting veranderd zodat er nu zo'n 3-4 zonplaatsen zijn en ook 3 schuilplaatsen, denk dat dat ook flink geholpen heeft tegen vechten en irritaties...

De reden dat ik deze vraag stelde was dat ik wel eens gehoord heb van mensen dat een baardagaam en bijv. een blauwtongskink goed samen te houden zijn...
Terug naar boven Go down
bull77

Aantal berichten : 73
Registratiedatum : 06-10-09

BerichtOnderwerp: Re: Eenzaam mannetje, graag wat advies...   zo jan 24, 2010 11:12 pm

ik zou persoonlijk ook niet gaan experimenteren of het gaat al dan niet.
vind het risico gewoon te groot dat er 1 van de 2 iets zou overkomen.
en als je ziet dat ze hun eigen soort zonder twijfel afmaken.....
Terug naar boven Go down
Den Chuck
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 183
Registratiedatum : 28-09-09

BerichtOnderwerp: Re: Eenzaam mannetje, graag wat advies...   ma jan 25, 2010 9:57 pm

Er zijn mensen die zeggen dat het geen kwaad kan omdat in de natuur ook vershillende dieren "samenleven".
Enkel is de natuur iets groter dan een terrarium en daaro mis dit echt wel af te raden!
Je zou dit wel kunnen doen als je een hele kamer van ,4 meter op 8 meter, kan inrichten.

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Eenzaam mannetje, graag wat advies...   

Terug naar boven Go down

Eenzaam mannetje, graag wat advies...
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ASML Veldhoven vrouwtje AF ~ Mannetje DF 2013
» Helmond : Vrouwtje 37 ~ Mannetje (S8) JH seizoen 2014
» ASML Veldhoven vrouwtje AF ~ Mannetje DF 2014
» wandelen aan de lijn met een koppige pup.
» advies gevraagd!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
No1Dragons :: Baardagamen :: Baardagaam Algemeen-
Ga naar: