No1Dragons
Welkom op No1Dragons.com.

Schrijf je vandaag nog gratis in op het gezelligste forum van de BENELUX.
Wij wensen iedereen veel lees en post plezier.

Met vriendelijke groeten
Stefan & Kelly
www.The-ChuLa-Range.be
www.No1Dragons.com

No1Dragons

Nederlandse Baardagamen & Reptielen forum

IndexPortalFAQRegistrerenInloggen

Deel | 

Achterwandproject Blue beauty

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
cromi

Aantal berichten : 9
Registratiedatum : 26-11-09
Leeftijd : 44

BerichtOnderwerp: Achterwandproject Blue beauty   za nov 28, 2009 9:54 am

Dag Allemaal,

Na twee en een halve maand fanatiek knutselen heb ik mijn nieuwste en mooiste project afgerond. Een terrarium met achterwand voor mijn Orthriophis taeniurus ssp, oftewel Blue Beauty Rattenslang.

Het dier heb ik een tijd geleden gekocht, maar ik vond dat het in een te klein terrarium was gehuisvest (1.20 bij 60 bij 40). Vandaar dat ik een nieuw terrarium heb ontworpen en ingericht. Ik wil jullie meenemen door het proces. Wellicht heeft iemand er iets aan, het was voor mij in ieder geval weer heerlijk genieten en ontspannen.

Ik heb gekozen voor een terrarium van 1.50 breed, 1.30 hoog en 55 diep. De slang is ongeveer 2.80-290 lang, dus eigenlijk is dit nog aan de kleine kant. Door middel van de achterwand wilde ik proberen de effectieve oppervlakte flink te vergroten zodat het dier toch de ruimte krijgt. Meestal bouw ik mijn terraria zelf. Deze heb ik echter laten bouwen. Qua kosten maakte het niet veel uit, en het scheelt veel gedoe.

Intussen heb ik ook een aantal flinke, mooie stukken hout gekocht. Ik heb gekozen voor teakhout en een grote liaan. Deze heb ik in de beoogde positie in het terrarium geplaatst. Verder heb ik de positie voor de waterbak bepaald. Hierdoor kan ik goed inschatten hoe ik de achterwand er omheen ging bouwen.

Na dat het hout naar tevredenheid stond, heb ik zeer ruw de polystyreen-platen op hun plaats gezet. Veel aandacht ging uit naar de ondersteuning voor de grote liaan en de opbouw van de waterbak, gecombineerd met schuilgrot (linksonder). Verder heb ik de plaats voor de lampenkappen bedacht.

Daarna begon het werk om de grove stukken polystyreen te verfijnen tot mooie natuurlijke vormen. Met satéprikkers wordt het geheel ondersteund en bij elkaar gehouden.

Na dat ik klaar was met het geheel mooi te snijden heb ik het gehele terrarium nog eens ingericht, nu ook met de beoogde kunstplanten. Dit is bedoeld om te kijken of de uiteindelijke compositie wel mooi is. Ik was tevreden…. Smile

De volgende fase was om alle verschillende stukken te verdelen zodat er een bouwpakket ontstaat dat na de bewerking in een aantal puzzelstukken in de bak zou passen. Deze puzzelstukken heb ik allemaal langs alle kanten met een schildersföhn bewerkt. Hierdoor slinkt het geheel iets en de toplaag van het polystyreen wordt harder. Dit heeft twee functies. In de eerste plaats bevordert het de hittebestendigheid. Verder zou het geheel dikker worden door alle lagen tegellijm en latex. De krimp compenseert dat.

Na het föhnen heb ik met ongeveer 600 satéprikkers en kit alle stukken aan elkaar bevestigd en verstevigd. Immers er komt een slang van bijna drie meter in het terrarium. Het mag dus wel sterk worden. De satéprikkers werken als een soort geraamte in het polystyreen, ongeveer hetzelfde als betonwapening.

Al de uiteindes van de 600 satéprikkers heb ik weer afgeknipt. Daarna moesten alle kieren en voegen worden gedicht. Ik heb ontdekt dat gipsplaatvuller daar erg effectief voor is. Het is licht, krimpt niet, zodat er geen scheuren ontstaan en is redelijk goedkoop.

Daarna heb ik met tegellijm (de sterkste waterbestendige soort) alle onderdelen ingesmeerd. Dit versterkt het geheel en is de start voor het waterdicht en sloopbestendig maken.

Dit insmeren met tegellijm moet nog twee keer worden herhaald, zodat uiteindelijk drie lagen een mooie, harde ondergrond vormen. Om te zien of ik stukjes mis, heb ik voor iedere laag met kleurpasta de tegellijm een tint gegeven. Daardoor ontstaat contrast dat helpt met overzicht houden. De tweede laag was rood, de derde blauw.

Na het drogen heb ik het geheel weer gepast in het terrarium. Gewoon benieuwd, maar ook om te kijken of het geheel nog past. Dit is namelijk een kritiek punt en zaken herstellen na dit punt geeft veel last. Blij dat ik dit gedaan heb, want een aantal punten heb ik moeten corrigeren.

De volgende fase is de kleur aanbrengen met een laag die waterdicht en verder verhardend is. Daarvoor gebruik ik latex die ik 50%-50% vermeng met watervaste houtlijm (niet mijn idee hoor, maar van iemand geleerd en zo effectief dat ik niet verander). Ik heb latex gekocht die qua kleur, complementair is aan de slang. Daardoor komt het dier nog mooier uit in het terrarium. Ik heb gekozen voor een oranje en een gele kleur.

Ook dit moet weer in drie lagen gebeuren. De eerste laag was rood, de tweede laag was geel. De derde laag een mix van de twee, waarbij ik streefde diepere gedeeltes naar rood-oranje te laten neigen en de voorliggende gedeeltes oranje-geel.

Het geheel moet enkele dagen drogen en uitharden. De volgende fase is namelijk erg belastend voor de onderliggende lagen.

Om het geheel natuurlijker temaken, heb ik alles gepatineerd met donkergrijze latex. Ook deze was weer vermengd met houtlijm. Ik heb er voor gekozen om bij het patereren alles in te smeren met de donkergrijze latex en het daarna direct met een doek af te wrijven. Het geheel wordt dan iets donkerder en in de groeven blijft donkergrijs achter.

Ook dit geheel moet weer goed uitharden. Het resultaat is een knoerharde achterwand waar geen druppel water meer doorheen komt.

Daarna heb ik het terrarium in zijn geheel goed ontvet. Vervolgens wordt stuk voor stuk de achterwand ingekit. Uiteraard iedere keer een pauze want de stukken rusten op elkaar.

De overgangen tussen de verschillende stukken vind ik niet zo mooi, het kan beter. Bovendien heb ik enkele stukken beschadigd. Vandaar dat ik met gipsplaatvuller de kieren en beschadigingen weer heb gedicht. Daarna weer drie lagen tegellijm daar overheen.

Na uitharden heb ik de stukken weer bewerkt met drie lagen latex-houtlijm.

Als laatste heb ik de overgangen weer gepatineerd en de lichtpunten ingemonteerd.

Het resultaat is een prachtig terrarium en een zeer tevreden slang….

Tot slot:

Ik heb eerder achterwanden gebouwd, maar had nog nooit bijgehouden wat ik nu kwijt was aan kosten en materialen. Voor de grap heb ik dat deze keer wel gedaan. Het lijstje was:
- 1 Terrarium
- Hout, kurkbuizen en nepplanten
- 1 Plastic waterbak
- 4 Pakken polystyreen
- 600 Satéprikkers
- 25 Kg tegellijm
- 11 Tubes gipsplaatvuller
- 10 Bussen kit
- 3 Bussen latex
- 5 Bussen houtlijm
- 3 Tubes mengpasta
- 3 Mesbladen
- 5 Kwasten
- 8 Schroeven
- 1 Roerspaan
- 1 Snijtang
- 2 Bouwemmers
- 1 Drevel (apparaatje om sateprikkers dieper in het piepschuim te drukken)
- 1 Stopmes
- 1 Rol ducktape
- 2 Zakken bodembedekking

De totale kosten voor het geheel kwamen neer op ongeveer € 1050,--. Voor mij was het het wel waard!!!

Mooi he?!?

Groet,

Marcel
Terug naar boven Go down
B22

Aantal berichten : 37
Registratiedatum : 09-10-09
Leeftijd : 52

BerichtOnderwerp: Re: Achterwandproject Blue beauty   za nov 28, 2009 1:10 pm

woooooooooooooooooooow
das erg mooi gedaan hoor .
vinct het ook erg mooi dat je gedeelte doorzichtig heb gelaten zodat je het glas ook nog ziet .
mijn complimenten Smile
dank je wel voor het posten.
groetjes
Terug naar boven Go down
http://www.dragoncave.nl
bull77

Aantal berichten : 73
Registratiedatum : 06-10-09
Leeftijd : 40

BerichtOnderwerp: Re: Achterwandproject Blue beauty   za nov 28, 2009 2:36 pm

mooi gedaan en ook een goede uitleg!
Terug naar boven Go down
cromi

Aantal berichten : 9
Registratiedatum : 26-11-09
Leeftijd : 44

BerichtOnderwerp: Re: Achterwandproject Blue beauty   za nov 28, 2009 10:07 pm

Thanx!

De open stukken op de achterwand krijg ik heel wisselende reacties op. Ikzelf vind het wat ruimtelijker blijven. Anders kan het namelijk heel erg massief over komen..

Groet,

Marcel
Terug naar boven Go down
natalie

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 14-11-09
Leeftijd : 42

BerichtOnderwerp: Re: Achterwandproject Blue beauty   ma nov 30, 2009 5:26 pm

wooooow die is echt mega mooi!!!!
Terug naar boven Go down
Den Chuck
Moderator